2009. július 12., vasárnap

Grammar Of Glamour –A. Nagy Gábor kiállítása

A. Nagy Gábor betüket fest. A talált szövegtöredékek színes betüiböl létrehozott rafinált mozaikstruktúra pedig festménnyé áll össze. A 2005 óta Berlinben élö müvész munkájában elöszeretettel nyúl vissza a XX. századi müvészettörtténet általa kedvelt alakjaihoz, például Georg Grosz, Otto Dix, Max Beckmann, Paul Delvaux, Joseph Kossuth, Sigmar Polke munkásságához.

Galériánkban most bemutatásra kerülö legújabb festményeinek kiindulópontja a Rainer Werner Fassbinder legendás filmeposzából, a Berlin Alexanderplatz-ból is jól ismert felvetés, a Weimári Köztársaság és a jelen hétköznapjaink közötti politikai, társadalmi, gazdasági párhuzam vizsgálata. A manapság világszerte mindgyakrabban elökerülö párhuzam oka, hogy a Weimari Köztársaság (1918-1933) mint a német történelem egyik legellentmondásosabb korszaka a modern kori demokráciák válságmodeljének is tekinthetö egyben. Amikor is a felszínen mintha minden rendben lenne, de a szárnyaló müvészi kreativitás, a vibráló társasági és kulturális élet, valamint a csillogás mögött valójában hazugság, képmutatás, dekadencia, hisztéria, reménytelenség húzódik meg.

A Nagy Gábor politikus, társadalomkritikus, gyakran irónikus festményeihez kisajátított képi elemekböl készített kollázsokat és összefüggésükböl kiragadott szövegrészleteket használ. A fekete alap hatására felerösödö élénk színek, a sajátosan pasztózus felületek és az esetenként túlterheltnek ható kompozíciók nyomán a festmények valós fizikai erövel rendelkeznek. Ezzel párhuzamosan a szöveges információ értelmezése a töredékesség miatt fokozott szellemi eröfeszítést ígényel, melyhez a képcímek nyújtanak segítséget. A klissészerü beállítások az ismétlödö szövegsorokkal való asszociatív kapcsolat által kelnek életre, amely kapcsolat megtalálását az alkotó a nézö képzelöerejére bízza.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése